Wednesday 15 April 2015

APA ITU PCOS & TANDA2 NYA

Biasa kita dengar orang dok sebut PCOS PCOS PCOS .. tau sikit2 la tapi tak pasti sangat kan? sebenarnye PCOS tu stand for Polycystic Ovary Syndrome..

TANDA-TANDA PCOS

1. Tidak Subur atau Mandul

Kebanyakan pesakit PCOS datang berjumpa doktor pakar sakit puan kerana mereka mengalami masalah sukar hamil walaupun sudah beberapa tahun berkahwin & masih belum mendapat zuriat walaupun telah lama mencuba. Ada yang berjaya mendapat anak pertama tetapi gagal untuk hamil lagi selepas itu dan mereka ini mudah mengalami peningkatan berat badan serta berlaku secara mendadak.



2. Haid Tidak Teratur

Tanda yang biasa bagi pesakit PCOS ialah kitaran haid yang tidak teratur, lambat datang haid dan kadang-kadang jarak antara haid begitu jauh sekali mencecah hingga 3 atau 6 bulan barulah datang haid yang berikutnya. Dan ada sesetengah wanita pula sampai setahun tidak datang haid.



3. Gemuk

Peningkatan berat badan menyebabkan seseorang wanita itu mengahadapi masalah kegemukan atau ´obese´, malah peningkatan berat badan ini berlaku secara mendadak selepas ia berkahwin dan pada ketika itu pusingan haid pun menjadi lebih tidak teratur. Dan tahap kesuburan mereka sangat rendah ataupun langsung tidak subur kerana telur kecil & tidak matang.



4. Darah Haid Sedikit atau/dan Berpanjangan

Wanita yang mengidap penyakit PCOS akan mengalami haid yang sangat sedikit iaitu hanya menitis selama dua atau tiga hari. Ada juga di kalangan mereka yang mengalami perdarahan yang berpanjangan hingga 15 ataupun 30 hari tanpa berhenti. Hal ini tidak terjadi pada wanita normal yang mana haid akan keluar dengan sederhana selama seminggu.



5. Tumbuh Rambut/Bulu 
Tanda-tanda lain ialah tumbuh rambut/bulu pada kaki, tumbuh misai dan janggut serta juga tumbuh rambut/bulu pada bahagian tangan dan ada kalanya di bahagian dada. Ini menandakan peningkatan hormon lelaki dalam darah wanita tersebut dan merupakan satu keadaan yang sering berlaku di kalangan pengidap penyakit PCOS ini.


PUNCA PCOS
Punca sebenar bagi penyakit ini masih tidak diketahui. 

- Salah satu mungkin kerana keadaan semulajadi di mana terdapat kelainan atau gangguan pada enzim yang mengawal pembentukan hormon. Maka apabila paras hormon dalam darah dikaji, dapat dikesan wanita tersebut mengalami gangguan dalam hormon kesuburan mereka iaitu tahap hormon FSH (normal), LH – tinggi, hormon estrongen – tinggi, hormon progesterone – rendah,  hormon testosterone (iaitu hormon lelaki) -meningkat tinggi. 

- Peningkatan berat badan juga ada kaitan dengan peningkatan hormon testosterone dengan estrogen dalam darah wanita tersebut.

- PCOS juga mungkin disebabkan oleh ciri atau pengaruh kebakaan dan keturunan dalam penyakit ini malah faktor pemakanan iaitu dari segi tabiat dan jenis makanan yang mengandungi banyak karbohaidrat dan gula, perisa dan pengawet makanan mungkin menyumbang kepada kejadian PCOS. 

- Faktor stress atau tekanan fizikal dan mental yang berlaku di pejabat dan rumah juga menyebabkan masalah PCOS


BAGAIMANA FURMON MEMBANTU MASALAH PCOS?

Mudah sahaja. Apabila kita sapu Furmon di bahagian bawah pusat, krim akan meresap dan mengaktifkan kelenjar hormon. Furmon akan membantu menstabilkan hormon dalam badan kita. Hormon yang rendah akan ditingkatkan & hormon yg berlebihan akan dikurangkan sehingga stabil.
Bila hormon dalam badan mula stabil, automatik haid juga akan teratur setiap bulan. Bila haid teratur, insyaAllah proses ovulasi akan berlaku & furmon juga membantu mematangkan telur atau ovum. Masalah senggugut juga dapat dikurangkan. Biasanya customer kata, masalah senggugut memang terus hilang lepas sapuan Furmon.. ;)
Sapuan yang terbaik ialah sebanyak 4 kali sehari atau sekurang2nya 2 kali sehari.


TESTIMONI FURMON MEMBANTU MASALAH PCOS








Haaa..Amacam?? Puas hati tengok testimoni? Nak jadi sebahagian dari testimoni?? Maka korang perlu lah cuba sendiri Furmon ni..InsyaAllah berkesan..cuma RM210 sahaja untuk kesihatan & kesuburan diri sendiri.. 

Nak konsultasi PERCUMA?? WhatsApp je terus no ni ye..013-6988727 - Rose




** Segala yang baik2 itu hanya dari ALLAH...yang buruk2 adalah atas kelemahan saya sendiri **












No comments:

Post a Comment